Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse av metromode.se. Genom att använda metromode.se godkänner du detta.

Läs merJag förstår!

Gilla oss på Facebook

The (wrong) Way?

17269955_10154579684826051_514066106_o

Click here for english.

Hej vänner,

Som ni vet så poppar ju Sara upp här lite då och då. Vi har ju börjat jobba mer och mer tillsammmans och har massa roliga projekt tillsammans som ni självklart ska få ta del utav. I torsdags vart vi båda inbjudna till Gina Tricots lansering av deras musikvideo The Way (klicka länk för video) med Cissi Fors. I texten, berättar Cissi om vikten av ett hållbart mode med fokus på bomull och jeans då den produktionen skadar miljön. Videon spelades in i Gina Tricots Borås lager och på bomullsfälten i Indien, där Fors antas ta tittarna på en denimproduktions resa. Denna video lämnade så mycket frågor och känslor i oss båda att vi bestämde oss för att intervjua varandra om denna video i våra respektive bloggar.

17269392_10154579683156051_578192187_o

Sara till Chrystelle: Vad tänkte du när du såg Ginas nya video The way?

Min första tanken som kom upp när dom presenterade videon och deras Pr person berättar om hur mycket miljövänligare deras produktionsprocess blivit kände jag att det här kommer bli någonting bra och intressant för konsumenterna. Att vi får ta del av produktionsprocessen. Allt förändrades dock efter att jag sett videon. Jag fundera över vad det är dom egentligen försöker kommunicera? Försöker dom vara komiska? Eller försöker dom kommunicera ett viktigt budskap? Om dom försöker förmedla ett viktigt budskap, så tycker jag tyvärr att dom har misslyckats fatalt och även klivit viktiga människors hårda slit och deras kultur på tårna.

Gina har uppnåt någonting bra och verkar ha en långsiktig plan med att satsa på ett mer hållbart mode. Men jag tycker det är synd att dom beblandar komik i någonting som är så seriöst och politiskt och även någonting som dom verkar ha kämpat så hårt för. Det gör det hela väldigt svårt, hur ska vi ta budskapet seriöst? och även få andra stora modeföretag att följa deras miljövänliga väg seriöst när de själva inte gör det? Att dom har fått människor som jobbar på dessa bomullsfält att vara med i den här videon som någon form av bakgrundsrekvisita… Dom står på fullaste allvar och dansar och skrattar bakom den vita ”previligerade” kvinnan från väst. Vi vet ju alla att dom här fältarbetarna tjänar några ören i veckan som dom ska försörja sina familjer på flera med. Det känns inte genuint alls.

Gina Tricot utnyttjar dessa människor på ett väldigt opassande sätt utan att ens själva vara medvetna om det. De hade uppenbarligen en rätt stor budget produktionsmässigt och dom hade en fantastisk location som inspirerar till tusen. Varför inte göra ett intressantare innehåll där man faktiskt kan få se produktionsprocessen? Där dom intervjuar företagets stora pelare alltså dom som jobbar med bomullsproduktionen och även dom som syr upp kläderna. Det hade varit så mycket mer värdefullt för konsumenten och andra företag hade sett upp till Gina. Istället så blir dessa människors hårda slit och deras kulturella arv rekvisita och bakgrundsstämning för Cissi Fors och Gina Tricots parodivideo. Det är synd att videons sanna budskap inte lyser igenom, det enda som stannade kvar inom mig var denna obehagskänslan.

17230254_10154579678241051_1541202415_o

Våra snygga tshirts kommer från Monki.

Chrystelle till Sara: Vilka tankar och känslor väckte den här videon hos dig?

Från en synpunkt så förstår jag att Gina Tricot vill göra en cool video för att fira att de är i stånd att producera mer hållbar denim. Men som ett varumärke, en stor återförsäljare i Skandinavien som vill göra en inverkan måste man ta itu med dessa frågor med större omsorg och inte ”there way”.

Även om Gina historiskt alltid har använt kaukasiska kvinnor, för deras kampanjer och likaså influencers och bloggare (med kanske två undantag för två brunetter som har påbrå från andra länder) har de har inga problem med människor i färg när det gäller att illustrera vart produktionen sker.

Vad som gör mig mest ledsen är det faktum att de förmodligen inte kommer att förstå de verkliga frågorna om sin kampanjstrategi och kommunikation. Precis som att dessa typer av ”incidenter” tyvärr aldrig verkar ta slut. Det ständiga pratet om brist på hänsyn till varandra, bristen på förståelse, bristen på utbildning, bristen på respekt för andra kulturer och varandras åsikter. Vid ett tillfälle kändes det nästan värdelöst att ens skriva något om det. Men sedan kom jag ihåg ett välkänt citat av Desmond Tutu; ”Om du är neutrala i situationer av orättvisa, har du valt förtryckarens sida.”

Videon lämnade mig mig tom, jag tyckte att innehållet var smaklöst och saknade respekt. Det första jag hörde andra viska efter filmen presenterades var ”kulturellt anslag”, och ja det finns gott om doser av sådana. Från en filmografisk synvinkel var videon snyggt gjord men en förväntar sig mer från en plats som Indien.

Slutligen, Gina, you can do it better.

 

Kommentera

Skicka Kommentar
Sparar din kommentar...
4kommentarer
  • Så viktigt inlägg. Ska maila länken till vare da moderäv jag känner. Eftersom texten är så viktig och många idioter tyvärr tror att ordmärkning är ok, så vill jag tipsa om att i den övre delen där du blir intervjuad så använder du genomgående ”dem” där det ska vara ”de”. Mig spelar det ingen roll, man fattar ju ändå, men jag vet av erfarenhet (innan jag själv lärde mig de/dem) att många hakar upp sig på det och tar en på mindre allvar (säger mest om dem) när en stavar fel. Så vill tipsa om att ifall du har svårt med de vs dem så är det faktiskt helt ok att skriva ”dom” istället. Det är talspråk men det är inte mindre ”fint”. Som det är nu så läser folk din text som att du säger ”dämm borde tänka på, dämm har gjort, dämm…” inte ”dom” som ju är det tänka uttalet. Så använd talspråkets stavning så e du safe! Om du vill fördjupa dig i när man ska skriva de och när man ska skriva dem så är det så att ”dem” är liksom dom som blir utsatta för ngt; ”jag gillar dem för att de är bra”. ”Dem kan du lita på, de är pålitliga”. Osv. Obs det finns ingen liksom pik menad i detta. Utan vill bara att du ska slippa ordmärkare. <3

    <3 2017-03-13 12:38:59
    Svara
  • Tack, jag kände mig också helt tom efter att ha sett videon. Sen kan man argumentera huruvida ett slit-och-släng märke som Gina Tricot verkligen förstår konceptet ”hållbarhet”.

    Carolina 2017-03-11 12:37:22
    Svara
metro mode weekly

Signa upp dig till vårt nyhetsbrev!

Lifestyle
Susanne Barnekow
Man
Niklas Berglind
Lifestyle
Tess Montgomery
Hälsa
Fannie Redman
Mode
Paulina Forsberg
Mode
Pamela Bellafesta
Lifestyle
Henrietta Fromholtz
Home
Andrea Brodin
Mode
Petra Tungården
Lifestyle
Vanja Wikström
Mode
Emma Danielsson
Lifestyle
Josefin Dahlberg
Lifestyle
Makeup by Lina
Lifestyle
Linn Herbertsson
Lifestyle
Sandra Beijer
Lifestyle
Elin Johansson
Hälsa
Ida Warg
Home
34 kvadrat
Hälsa
Foodjunkie
Hälsa
Josefines Yoga
Mode
Fanny Ekstrand